Staatssecretaris bezoekt Hollands Kroon vanwege 380 kV-traject
HOLLANDS KROON – Staatssecretaris Jo-Annes de Bat van Klimaat en Groene Groei brengt maandag 11 mei een bezoek aan de gemeente Hollands Kroon om te spreken over het toekomstige 380 kV-traject in Noord-Holland Noord.
Het Rijk moet binnenkort beslissen waar het nieuwe hoogspanningstracé en het bijbehorende hoogspanningsstation komen. De gemeenten Hollands Kroon, Den Helder, Schagen en Texel hebben eerder gezamenlijk hun voorkeur uitgesproken voor het zogenoemde tracé ‘groen via rood’. Daarbij loopt het traject langs de A7 en zou het hoogspanningsstation binnen de contouren van Agriport worden gerealiseerd, om het landschap zoveel mogelijk te sparen.
Of dit tracé daadwerkelijk wordt gekozen, is nog onzeker. Verschillende West-Friese gemeenten en de provincie Noord-Holland zien meer in een route via Heerhugowaard en Niedorp. De gemeente Hollands Kroon verzet zich juist tegen dat alternatief en heeft daarom de staatssecretaris uitgenodigd om de situatie ter plaatse te bekijken. De keuze voor het definitieve tracé wordt naar verwachting in juni gemaakt.


